top of page

שילוב שכיר ועצמאי

איך לשבור את "תקרת הזכוכית" ולנצח את מס הכנסה.



בשנים האחרונות רבים מהשכירים בישראל בוחרים לשלב עיסוק עצמאי בנוסף לעבודתם כשכירים ובכך לנצל המון יתרונות כלכליים ומנטליים.

תמיד הפחידו אותנו מלהקים עסק פרטי: "חבל על הזמן, זה מלא התעסקות וכאב ראש, צריך אופי מיוחד לזה", והיו את אלה שהחליטו עבורכם שזה מתאים לכולם: "אין כמו להיות המנהל של עצמך, כסף אמיתי אפשר לעשות רק כעצמאיים, בשעה על החוף אפשר לסגור את היומית"; וכו'.


שילוב של עסק עצמאי במקביל לעבודה הקבועה כשכירים, גם אם מדובר בעסק קטן, מאפשר שלב

ביניים מדהים שבו אפשר להבין אם מתאים לכם להיות עצמאיים, ועל הדרך להתפתח ולנצל הטבות.

נעבור על ההזדמנויות ששילוב עסק עצמאי בחייכם יכול לייצר:

  1. הגדלת הכנסה – בתור שכיר קשה ומורכב להגדיל הכנסה, לעיתים יש "תקרת זכוכית" וההעלאה לא תלויה רק בכם. עסק נוסף יוכל לייצר הכנסה נוספת, כתלות בכמה תשקיעו בו.

  2. גיוון ועניין – לא כולנו עובדים כשכירים בעבודת החלומות שלנו, ולעיתים מאבדים עניין לאורך זמן. עסק פרטי בתחום שמעניין אותנו או שדרוג העסק כל כמה שנים ייתן לנו שביעות רצון והגשמה מקצועית.

  3. ביטחון תעסוקתי – יצירת מקורות הכנסה נוספים ומגוונים תיתן לנו יכולת להתמודד עם תקופות של מחסור בהכנסות - פיטורין, מגיפה עולמית, מלחמה, בעיות אישיות ומשפחתיות, תמורות בשוק העבודה ועוד. תמיד אפשר להגביר קצב בעסק וכך לפצות על אבדן הכנסה.

  4. ניצול זכויות של עצמאי – זכויות שהשכיר אינו יכול לנצל, ששוות אלפי שקלים בשנה: קיזוז הוצאות עסק (כולל הכנסת חלק מהוצאות הבית!), הקמת קרן השתלמות כעצמאי, קיזוז במס על הפקדה לפנסיה וקרן השתלמות ועוד.

  5. יציבות – אפשרי לייצר הכנסה קבועה כעצמאיים, בעבודה עם לקוחות קבועים או פרויקטים ארוכים (לעשות את אותה העבודה רק כפרילנסר במקום כשכיר). הכנסה קבועה נוספת תסייע לעבור תקופות של חוסר יציבות או של הוצאות גדולות כמו לידת ילד, תשלום משכנתה במקביל לשכר דירה, גירושין, עזרה לילד בלימודים או דיור, תמיכה בהורה וכו'.

  6. פוטנציאל הגדלת ההכנסות אינסופי - ייתכן והעסק שלכם יפרח ויהפוך לחברה עם עובדים ומאות לקוחות, אלפי עוקבים ברשתות, ומוצרים ושירותים נוספים שתוכלו לפתח ולתת.

  7. גמישות מלאה – אתם בוחרים על מה לעבוד, עם מי, כמה ומתי - תמיד אפשר "לפטר לקוחות" שלא מתאימים לכם, לעבוד הרבה או מעט, ליצור פתרונות ולשתף פעולה עם בעלי עסקים אחרים.

  8. עצמאות – בידיכם אפשרות הבחירה בכיוון ההתפתחות המקצועית שלכם, ובהתאם תוכלו לתת משקל רב יותר לעבודה כשכירים או כעצמאיים.

  9. התפתחות מקצועית – כבעלי עסק אתם נתפסים כמומחים בתחומכם, בעלי רוח יזמית ויכולת ניהולית. כל זה מקרין עליכם ועל הסביבה, וגם גורם לכם להתפתח בכיוונים שהשכיר אינו עוסק בהם.


יש הרבה יתרונות והזדמנויות, אך ישנם מספר קשיים שיכולים להרתיע:

  1. השקעה נדרשת – לעיתים קל מאוד להקים עסק (פתיחת עוסק והירשמות לשירות הפקת קבלות), אך לעיתים ההשקעה היא משמעותית - נדרש רכש של ציוד, מלאי, הכשרה והתלמדות. לפעמים אף נדרשת הלוואה לטובת הקמת העסק. אלו צעדים שיכולים להרתיע אותנו מהקמת העסק ונכון להתייעץ לגביהם עם רואה החשבון, הוא ראה כבר עשרות עסקים מוקמים. *טיפ חשוב – אם נדרש לקנות ציוד ותשתית לעסק, נכון קודם כל לפתוח עוסק ורק אז להתחיל ברכישות לעסק כדי שאפשר יהיה להזדכות על הוצאות אלה.

  2. מחויבות – עסק נוסף דורש זמן עבודה נוסף, קשב ניהולי, ואנרגיה. כשיש לקוחות הם דורשים זמינות ורמת שירות, לכן לפעמים צריך לדעת לדחות לקוחות אם לא מתאים להכניס עוד עבודה.

  3. תקופת צבירת ניסיון ומוניטין – צריך להיפרד מהאגו, בעיקר כשמקימים עסק חדש. יצליחו אלה שיבקשו לשבת עם בעלי עסקים ותיקים וללמוד מהם, לשמוע ולקרוא איך לנהל עסק, איך להשיג את הלקוחות הראשונים ודרכם את הבאים. הניסיון והמוניטין מתחילים להצטבר אחרי כשנה.

  4. חוסר יציבות בהכנסות – אם כבר התרגלנו להכנסות יפות מהעסק, ורמת ההוצאות שלנו עלתה בהתאם, יכולה להגיע תקופה עם מעט לקוחות והכנסות נמוכות שאם לא נהיה מודעים אליה מבחינת צמצום הוצאות נהיה בגירעון לא נשלט.

  5. ניהול עסק - עיסוק בשלל תחומי ניהול עסק כמו פרסום ושיווק, בחינת האסטרטגיה, היעזרו ביועצים, עבודה עם ספקים, ניהול לקוחות – כל אלה הם תחומים חדשים לרובנו, נדרש להקצות להם זמן ואנרגיה ולהתגבר על מבוכות.

  6. בירוקרטיה וניירת – עסק עצמאי דורש ניהול ספרים וחשבונות מוגדר. חשבוניות, קבלות, הוכחות על הוצאות, הצעות מחיר ועוד – נדרשת השקעה קטנה בתחום וצבירת ביטחון עם רואה החשבון כדי להרגיש שאתם "על זה".

  7. לקוח טוב VS לקוח רע – יהיו לכם לקוחות נהדרים, אבל גם יהיו לקוחות שיתחיל איתם קשר טוב שיכול להסתיים ברע, כולל לגרום לכם לנזק או להפסד מקומי. יש לקוחות שלא מתאימים לכם אך אתם תשרתו אותם כדי להכניס כסף לעסק. כעצמאיים לוקח זמן "לקלוט" אילו לקוחות מתאימים לכם ואתם להם, ואילו לא.

  8. עוסק פטור או מורשה – תלוי ברמת ההכנסות השנתית, ובנוסף ישנם מקצועות המחייבים אותנו להיות עוסקים מורשים ולא פטורים, מה שיגרור משמעויות תפעול נוספות לעסק. יש לבדוק עם רואה החשבון כיצד נכון לרשום את תחום העיסוק ולעקוב אחר מגבלת ההכנסות לעוסק פטור. קישור למאמר נוסף בנושא.

  9. הצהרת הון – המדינה דורשת שיקוף של כל הנכסים וההתחייבויות שברשותכם בעת הקמת עסק (גם בעסקת נדל"ן לעיתים), הכנת המסמכים עם רואה חשבון כנראה תדרוש תשלום נוסף.

  10. אישור מעסיק - לעיתים המעסיק שלכם כשכירים ידרוש את אישורו להקמת עסק פרטי, ותהיה לו דעה לגבי כמות שעות העבודה השבועיות בעסק הנוסף שלכם, ובוודאי לגבי תחום עיסוק העסק (למניעת ניגוד עניינים). בדקו בחוזה ההעסקה שלכם אם נדרש אישור מעסיק לעסק שלכם. במקרה ותחפשו עבודה חדשה כשכירים, יהיו מעסיקים שירתעו מגיוס עובדים שכירים בעלי עסק עצמאי.


ההזדמנויות שנוצרות מעסק עצמאי הן רבות ומשמעותיות, והעיקריות שבהן הן היכולת להתפתח בקצב עצמאי ולייצר הכנסה נוספת עם ביטחון תעסוקתי, ולחסוך במסים.

הקשיים הם בעיקר קשיים פסיכולוגיים או קשיים של חוסר היכרות עם עולם הניהול העסקי, אך זה הרבה יותר פשוט ממה שנראה. אחרי כמה שיחות עם רואה החשבון והכנסת כסף מהלקוח הראשון מבינים כמה שזה לא סיפור.


כל אחד מאיתנו מסדר את הדברים לפי סדר העדיפויות הפרטי שלו: האם זה הזמן להגשים חלום מקצועי שבוער בנו, להקים עסק כדי להגדיל הכנסות ולנצל זכויות, או שעדיף לשמור על "ראש שקט" ורק לבוא ולעשות את העבודה שלנו כשכירים ולקבל את המשכורת הקבועה והרגילה. המחיר של הקמת עסק קטן להתנסות הוא זעום, לעומת הניסיון והתחושה שתקבלו מניהול עסק וצורת חשיבה של עצמאי, ובעיקר התובנה לגביכם – האם זה מתאים לכם לשלב עסק עצמאי כשכירים.


ומה הקטע של הכרה בהוצאות?

ישנן הוצאות שתוציאו בכל מקרה כשכירים, שאתם יכולים לקבל עליהן הטבת מס אל מול מה שתכניסו כעוסקים.

הכוונה היא לקזז את עלות ההוצאות האלה מההכנסות של העסק, ובהתאם לשלם פחות מס הכנסה.

הוצאות המוכרות במלואן, ששכיר לא יכול לקזז מהכנסתו:

חיסכון פנסיוני נוסף והפרשה לקרן השתלמות (עד לתקרה מסוימת), ציוד משרדי, שירותי אינטרנט וענן, רכישת ואחזקת מחשב וטלפון סלולרי, דלק, חנייה ותחבורה ציבורית.

כמובן שכל הוצאות הנגרמות ישירות מהעסק יוכרו במלואן, כמו: תחזוקת וניקיון משרד שהושכר, שיווק ופרסום, קניית סחורה, בניית ותחזוקת אתר אינטרנט, הנהלת חשבונות, השתלמות מקצועית, ייעוץ מקצועי וכו'.

הוצאות המוכרות באופן חלקי:

במידה ואתם מנהלים את העסק מהבית, יתאפשר להכיר רק בחלק מההוצאות כקשורות לעסק: חשמל ומים, ארנונה והוצאות אחזקת בית, דלק, הוצאות רכב, הוצאות טלפון נייד, מזון וכיבוד וכו'.

חשוב לזכור : שכירות דירת מגורים אינה מוכרת לצערנו.


לסיכום, גם עסק קטן עם הכנסות נאות (כמה עשרות אלפי שקלים בשנה) יכול לתת לכם סיפוק ועניין,

ועל הדרך לחסוך לכם אלפי שקלים על תשלומי מסים שהשכיר לבדו לא יכול להתחמק מהם.

97 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page